Корпоративното дарителство като двигател на промяната

Бизнесът не е това, което беше. Икономическите показатели отдавна не са единствен фокус на компаниите. Мотивирани служители, просперираща социална среда, грижа за природата – тези, които първи осъзнаха значимостта им и поеха отговорност да инвестират в тях и да ги развиват, са днешните лидери и задават тенденциите в цели отрасли на икономиката.

През последните години в България например се наблюдава забележителен ръст на инициативи, свързани с корпоративната благотворителност. Според анализ на Български дарителски форум, тенденцията е бизнесът да подхожда значително по-систематично и целенасочено към дарителството, като компаниите с над 100 служители са „гръбнакът“ на този процес.

Сред добрите примери у нас е най-голямата инициатива на Лидл България – „Ти и Lidl за нашето утре“.  С общ фонд от 1.3 млн. лева за своите 6 издания (2017-2023), програмата вдига все по-високо летвата на корпоративното дарителство у нас.

В основата на инициативата е финансовата подкрепа за проекти, които допринасят за по-качествен и пълноценен начин на живот в местните общности в цялата страна. За последните пет издания от 2017 до 2022 г., финансова подкрепа са получили 119 граждански проекта от 58 населени места, които са достигнали до повече от половин милион души във всички региони в страната, дори и в най-малките населени места.

Всеки един от тях е избран така, че да има потенциала да носи положителна промяна и ефектът му да нараства във времето. Примерите са много –  дигитални екскурзоводи и културни продукти, които популяризират историческото наследство; еко инициативи и зелени пространства, които вдъхновяват устойчивия начин на живот и грижа за околната среда, както и образователни дейности, които развиват уменията на 21-ви век сред деца и възрастни.

Надграждайки инициативата Лидл България стана и първата компания в страната, която проведе мащабно допитване за нагласите и нуждите на местните общности и неправителствените организации, за да може адекватно да отговори на техните потребности.

След анализ на резултатите, най-голямата социално отговорна кампания на ритейлъра беше трансформирана – добавени бяха нови тематични области, фондът беше увеличен, както и максималният размер за финансиране на проект, разширен беше и достъпът до програмата за младежи под 18-годишна възраст, журналисти и регионални медии. Освен всичко това, беше създадена и платформата www.tilidl.bg, която да служи като място за диалог и полезна информация с всички заинтересовани страни.

В момента тече шестото издание на инициативата. Вследствие на трансформацията тази година  резултатите са впечатляващи – бяха подадени 219 проекта от 75 населени места, а събраният фонд достигна до 365 000 лв. Това говори както за доверието към инициативата, така и за това, че обновената програма се харесва на гражданския сектор и те припознават Лидл България като партньор в реализиране на своите идеи за развитие.

Безспорно „Ти и Lidl за нашето утре“ показва, че целенасочената, обмислена и систематична подкрепа от страна на компаниите, може да се превърне в успешен модел за отлично партньорство между гражданския сектор и бизнеса в България. Модел, в рамките на който споделените ценности и съвместни усилия могат да решават проблемите на общността, да развиват средата, в която живеем и променят нагласите за едно по-добро утре за всички нас.

Източник: forbesbulgaria.com