„На улицата на баба и дядо“ дава нов живот на позабравените игри на открито, благодарение на програмата „Ти и Lidl за по-добър живот“
Всички помним онази сладка умора след дълъг ден, прекаран навън с приятели. С носталгия се връщаме в онези времена, в които улицата ни събираше за весели игри. Времена, в които нямаше дигитални устройства, а децата общуваха с въображение и създаваха приятелства с лекота, без да се крият зад екраните на мобилните си телефони.
Играта на отрито и непринуденото общуване на живо с връстниците е много полезно за децата. Освен, че помага в изграждането на социални умения и правилна комуникация, типичните игри от миналото изграждат силен дух и логическо мислене. Чрез тях детето развива опорно-двигателната система, учи се на издръжливост и придобива правилна координация. Но днес игри като „Кральо-портальо“ са заровени дълбоко в спомените на старите поколения и непознати за повечето подрастващи деца. Проблемът с обездвижването, водещ до затлъстяване, придобива все по-притеснителен мащаб, а младежите прекарват все по-малко време с връстниците си в игри на открито.
В стремежа си да подпомага хората от всички краища на страната да водят един по-пълноценен начин на живот, Лидл България от години подкрепя вдъхновяващи идеи на граждански организации чрез най-голямата социална отговорна инициатива на компанията – „Ти и Lidl за по-добър живот“. Един от успешните примери от миналогодишното издание, е проектът „На улицата на баба и дядо“ на Фондация „Добротолюбие“ от гр. Сливен. Неговата цел е именно да мотивира младежите и децата, да се впуснат в търсене и откриване на забравени български традиции в забавлението навън. В рамките на проекта специалисти от сферата на образованието и културата се обединяват, за да проучат, подберат и разкажат по подходящ начин, дори и за най-малките, как нашите баби и дядовци са прекарвали своето детство.
„Днес, когато глобализацията все повече се налага като идеологема, е крайно необходимо да се откриват и прилагат различни форми за съхранение, популяризиране и утвърждаване на идентичност чрез нейното адекватно представяне. Проектът мотивира деца и млади хора да издирят, изучат, съхранят и популяризират игрите от миналото. Играта е първият ни опит, който имаме като деца в създаване на приятелства и вяра в другите. Това ни прави съпричастни към обществото в бъдеще.“ – споделя Дора Пондалова от Фондация „Добротолюбие“ – Сливен.
Организаторите провеждат редица активности, част от които включват и дискусии с деца от сливенските училища и детски градини, по време на които заедно с талантливите танцьори от фолклорната група при читалище „Хаджи Димитър – 1937“ разиграват част от игрите. С усилен труд и огромно желание, учители, ученици, художници и други доброволци също така успяват да създадат електронната книжка „На улицата на баба и дядо“, която да бъде своеобразен „наръчник за детство“ и да върне децата към техните корени. Красивите рисунки в сборника с игри са дело на деца от няколко училища в района на град Сливен. Освен, че завършват книжката, рисунките илюстрират описанията на игрите и по този начин помагат на децата да разберат правилата по-лесно и бързо.
„Ти и Lidl за по-добър живот“ се стреми да помага на хората в различните региони от страната да водят по-качествен и пълноценен начин на живот, като подкрепя проекти в 3 ключови области: образование, култура и историческо наследство и околна среда. За четирите издания на инициативата от 2017 г. насам тя успя да набере фонд от 715 000 лв. и да финансира 96 проекта на граждански организации от цялата страна. През октомври предстои Лидл България да обяви и одобрените проекти по програмата за 2022 г. Те ще бъдат финансирани от компанията с общ фонд от 200 000 лв. Партньори на инициативата са Фондация „Работилница за граждански инициативи“ и Българския Дарителски Форум.
Източник: skafeto.com