„Помощ, смениха ми детето!“ биха възкликнали немалко майки и бащи, когато доброто, сладко и сговорчиво до вчера момиче или момче навлезе в деликатната преходна възраст – зоната, в която малкото детенце се превръща в самостоятелен, пораснал човек.
Емоционални изблици, избягване на разговорите, дистанцираност, проблеми в училище – тийнейджърството може да се определи като най-трудното „ниво“, което трябва да премине един родител при отглеждането на дете. Понякога е толкова трудно, че би било редно да има…пътеводител за тийнейджъри!
„Достатъчно добър родител ли съм?“
Добрата новина е, че такъв пътеводител вече има. Нарича се „Как да оцелеем с тийнейджър?“ и е създаден от Асоциация „Родители“, с помощта на Лидл България. Пътеводителят е част от примерите за успешен проект в миналогодишното, пето издание на инициативата „Ти и Lidl за нашето утре“, в което най-добрите идеи на неправителствените организации получават финансиране, за да се превърнат в реалност.
В дигиталната книжка ще откриете всички отговори дори на незададените си въпроси и ще се убедите, че вашите притеснения са споделени от много други родители.
Малко повече за това как се заражда идеята, споделя Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация „Родители“ и един от инициаторите на проекта:
1. Каква е мотивацията за създаването на Пътеводителя и с какво подпомага обществото?
Мотивацията за създаването му всъщност е сериозна, защото порастването на едно дете има своите етапи, по време на които настъпват сериозни промени, а средата и времето влияят още повече. Тийнейджърството е много важен и формиращ етап в живота на всеки човек и колкото по-обичан се чувства той, толкова по-успешно ще го премине. В същото време пред родителите на порастващите деца изникват много въпроси, трудности в комуникацията с променящото се дете. Всичко това поражда страхове и тревоги, което може да доведе до сериозни конфликти у дома и отдалечаване.
Още едни сериозен фактор за създаването му е, че в България има прекалено малко възможности за подкрепа на родителите. Имаме изключителен дефицит на услуги и програми, които да са създадени конкретно за родителите на деца в различна възраст, с достъп до информация и съвети какво предстои и как да се справим. През 2018 г. заедно с UNICEF България и сдружение “Дете и пространство” проведохме национално проучване по темата. За съжаление, както тогава, така и няколко години по-късно, ситуацията показва, че за родителите на тийнейджъри няма почти никакви възможности, така че те да се подготвят за специфичната и важна възраст в живота на техните деца.
2. Бихте ли ни споделили малко повече за стъпките, през които минахте по време на подготовката на Пътеводителя? Къде срещнахте предизвикателства и как успяхте да се справите с тях?
Целият процес по създаване на Пътеводителя беше приятен и много присъщ за нас. Стартирахме с провеждане на фокус групи с родители на бъдещи и настоящи тийнейджъри. За нас това беше много ценен момент, за да сверим часовниците си и да идентифицираме проблемните области и теми. По този начин успяхме да очертаем нуждите на родителите и да ги включим в изданието. Освен родителите, много ценни за нас бяха и младите хора, които изразиха мнението си по различните теми и споделиха своите притеснения.
След това дойде моментът на създаване на съдържанието, което обобщава натрупания опит за развитието на децата, който специалистите от асоциацията притежаваме, както и особеностите на средата и времето. Например нямаше как да не засегнем темата за дигиталния свят на младите, имайки предвид колко голямо пространство заема тя в животите им.
3. След създаването и споделянето на Пътеводителя в интернет пространството каква обратна връзка срещате от страна на родителите и полезен ли е за тях?
Изключително щастливи сме, че интересът към него е много сериозен и получаваме положителна обратна връзка. Както каза една майка преди дни, “От Пътеводителя си взимам, че трябва да бъда спокойна, търпелива и по-често да им казвам, че ги обичам!“.
Съдържанието в дигиталния наръчник обхваща всички ключови теми и проблемни зони на тийнейджърството, а за тях се изказват както специалисти, така и самите тийнейджъри. В техните думи се крие половината от решението на проблема, а притесненията им често се припокриват с тези на техните родители.
Куул“, „чил“, „фам“ – а какво искат тийнейджърите?“
На въпроса какъв би бил родителят, поръчан от интернет, младежите отговарят:
„Родителят, поръчан по интернет, би бил перфектен, но перфектният родител би бил различен за всяко дете.“ – Антон, 17 години
„Ще ми дава повече лично пространство, няма да ме ограничава много, ще ми разрешава да излизам до късно и да ходя на готини места с приятели.“ – Алекс, 14 години
Относно това какво не биха обсъждали със своите родители, децата са категорични:
„Някои теми са трудни за споделяне дори и с най-близките, но колкото и чувствителна да е дадена тема, тя трябва да бъде споделена рано или късно.“ – Антон, 17 години
„Като се замисля, няма такова нещо. Винаги им споделям особено ако имам проблем и нужда от съвет. В годините разбрах, че те са най-истинските ми приятели, с най-ценните съвети.“ – Симона, 20 години
Основните различия, които намират между това да си дете и тийнейджър описват така:
„Когато си дете си по-безгрижен, нямаш задължения“, но и „Като тийнейджър преценката за нещата е по-ясна, виждаш как работи светът“.
Част от проекта е и актрисата Здрава Каменова, която доброволно изготвя художествени текстове за всяка от темите и успява да разсмее родители и техните деца с абсурдни ситуации от ежедневието. Благодарение на инициативата „Ти и Lidl за нашето утре“, вече всеки тийн родител, може да намери съвет или утеха в Пътеводителя, напълно безплатно на сайта на Асоциацията.
В момента тече одобряването на проектите в шестото издание на инициативата. Новите идеи, които ще сбъднат мечти и ще помогнат за подобряването на живота в много общности, ще станат ясни през месец януари.
Източник: mila.bg