„Ти и Lidl за нашето утре“ започва от мечтите на хората

Какво е zero waste училище и как за първи път да се направи в България? Възможно ли е да има филамент за принтер от отпадъчни материали? Как да се научиш да снимаш филми, за да разкажеш за красотата на родното си място? Отговорите на тези въпроси дават трите одобрени младежки проекта в шестото издание на инициативата на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“. Младите хора под 18-годишна възраст за първи път имаха шанс да получат финансиране за идеите си, след като най-голямата социално отговорна инициатива на ритейлъра беше трансформирана и достъпът до нея разширен. Първите три одобрени проекта са от Русе, Карнобат и Чепеларе. Голям интерес предизвикаха и новите категории #BeFair – за социално приобщаване и  #BeVocal – за журналистически проекти.

За възможностите, които дава програмата след трансформацията й, за активността и качеството на гражданските идеи и смисъла на корпоративното дарителство разговаряме с главния изпълнителен директор на Лидл България Милена Драгийска и партньорите в инициативата – Илияна Николова от Фондация „Работилница за граждански инициативи“ (ФРГИ), Теодора Бакърджиева от Български дарителски форум (БДФ) и Мария Черешева от Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ).

Г-жо Драгийска, често казвате, че “Ти и Lidl за нашето утре“ e любимата инициатива – лично на Вас, но и на екипа Ви. Кое я прави толкова специална?

Милена Драгийска: Мога да отговоря с едно число – 933 374. Толкова са хората, до които проектите на „Ти и Lidl“ са достигнали за тези шест издания – от 2017 г. досега. Почти милион души от цялата страна – не само от големи градове, но и от много малки, отдалечени населени места. Това са хора, чиито живот в някакво отношение е станал по-добър заради уменията и смелостта на други хора да сбъдват идеите си. „Ти и Lidl за нашето утре“ е като една платформа, която помага да се срещнат тези, които имат с какво да допринесат за своите общности и тези, които после ще бъдат подкрепени и вдъхновени от реализирането на проектите. Представете си какво е усещането през нас да преминава такъв заряд от мечти и идеи за промяна към по-добро. С прецизния подбор и обективната оценка на проектите ние даваме фокус на тази гражданска енергия и гарантираме, че изпълнението им ще се случи именно такова, каквото е мислено и ще има устойчив характер. Това е уникалното на тази инициатива – започва от хората, от техните мечти да направят живота в местните общности по-качествен и чрез нас достига обратно при тях. А нашата роля е да дадем възможност на тези идеи се реализират по най-добрия възможен начин и така да помогнат на  хора  от различни кътчета в цяла България да научат нещо ново, да живеят в по-чиста среда, да запазят традициите си и културно-историческото си наследство. Тази промяна и подобряването на живота на тези близо милион българи е истинският ефект на програмата в сферата на социалната ангажираност.

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е IMAGE_17000663_40_0.jpg

Друго голямо достойнство на тази инициатива е, че тя буквално живее с ритъма на местните общности. Вижте само какъв голям интерес имаше след трансформацията ѝ – активните граждани споделиха с нас нови полета за действие и ние структурирахме адекватен модел, формулирахме нови приоритети и разширихме подкрепата си (включително финансово, освен тематично). Така не само отговорихме на техните потребности, но и заедно – почтен бизнес и активно гражданско общество – показахме успешен модел за ползотворни усилия в полза на всички.

От самото ѝ създаване „Ти и Lidl за нашето утре” се изпълнява в партньорство с неправителствения сектор – ФРГИ и БДФ, а от новото издание се включи и АЕЖ. Какво мотивира гражданския сектор да партнира в една такава корпоративна инициатива?

Илияна Николова, ФРГИ: Много харесвам африканската поговорка, че „да отгледаш едно дете е необходимо цяло село“. Бих направила една смела аналогия и ще ви кажа, че за да отгледаш една програма е необходима  плеяда от хора и организации, които да работят съвместно, но не само. Необходима е преди всичко визия какво искаш да промениш, по какъв начин да  допринесеш. И аз смятам, че Лидл България е един от много малкото корпоративни дарители, които имат енергията, но най-вече визията какво искат да постигнат и по какъв начин искат да го постигнат. Нещо повече – с трансформацията на тази успешна инициатива още по-точно беше усетен пулса на времето и начина, по който да се отговори на нуждите на местните общности. Пример е допускането до участие в програмата на младежите – следващото активно поколение на България. Имаме чудесни предложения от големи групи млади хора, като повечето от тях бяха насочени към тематичната област #BeGreen – което показва, че те освен граждански активизъм, имат и активно отношение към опазването на околната среда. Изключително точно попадение е формулирането на отделна категория #BeFair – за социално равенство и приобщаване. Проектите там получиха най-високи оценки от журито и в тази тематична област имаме най-голям на брой одобрени проекти. Това означава, че сме отговорили на една нужда от по-справедливо и по-включващо  общество, което неправителствените организации искат да постигат със своите проекти.

Ценно за мен е и разширяването на картата – тази година в 8 нови населени места ще се реализират граждански идеи, финансирани от програмата. Сред тях има и малки села, и популярни туристически дестинации. Виждаме, че хората могат да се обединяват в името на развитието на тяхната общност. Това е и голямата победа на програмата, а от тези реални резултати идва и нашето удовлетворение, че от партньорството между неправителствен сектор и бизнеса се ражда нещо наистина смислено, което развива и променя към по-добро.

За мен е удовлетворяващо и това, че примерът на Лидл България постепенно започват да следват и други компании и се насочват към създаването на програми, подобни на „Ти и Lidl за нашето утре“ – финансирайки граждански идеи. Това доказва, че моделът, който създадохме е успешен, устойчив и смислен.

Теодора Бакърджиева, БДФ: С инициативата „Ти и Lidl за нашето утре“ се надгражда самата идея за корпоративна филантропия. Това не е просто предоставяне на финансови ресурси за справяне с някаква проблемна ситуация. Програмата насърчава оживяването на местните общности, реализирането на проектите привнася енергия, разпалва нов живот, овластява хората да се свързват по-активно помежду си и така уверени да предлагат решения за проблеми, които пряко ги засягат, за чието решение искат активно да допринасят. С всички примери от последните години от случване на програмата ставаме свидетели на това – здрави, изградени местни връзки, които допринасят за устойчиво въздействие и промяна, към която всички се стремим. Затова бих казала, че всеки един екип, който е подал предложение за подкрепа, е победител. Тази година имаше рекорден интерес – 219 граждански идеи, което показва, че хората разпознават програмата като възможност да ги реализират, доверяват се и търсят партньорството на бизнеса като съмишленик.

И колкото по-високи са целите пред мениджмънта, толкова по-смислена промяна може да се постига в много градове в цялата страна, реакцията на гражданските организации го доказва.

Мария Черешева, АЕЖ: За нас поканата да се включим в тази трансформация беше добра новина, защото  бизнесът чрез тази програма показа, че разпознава медиите като част от качеството на живот. Информацията, която консумираме има пряко влияние върху изборите, които правим, начина, по който живеем, начина, по който се чувстваме включително. Медийната среда в България не е лесна – особено на местно ниво е много трудно да се прави  качествена журналистика, задълбочена, по теми, които вълнуват местните общности. Затова, създавайки категорията #BeVocal, решихме акцентът да е  върху регионалната журналистика. Няма да е пресилено да кажа, че е геройство да се прави регионална журналистика в България предвид средата, пазара и натиска, на който са подложени колегите. Възможност да кандидатстват със свои проектни идеи имаха и индивидуални журналисти, за да дадем шанс на колегите на свободна практика или пък на тези, които искат да развият тема, която не намира място в ефира. Радвам се, че новата тематична област предизвика интерес и получихме смислени предложения от колеги, които имаха смелостта да се включат. За мен съществуването на  #BeVocal е добро послание към потребителите, че част от стойността на тяхната пазарска кошница отива към създаването на качествена информация. Надявам се догодина да имаме още повече предложения от журналисти и реализирането им да допринесе за по-взискателния вкус към информацията, която консумираме.

Образованието е свързващата нишка между всички одобрени проекти в тазгодишното издание на „Ти и Lidl за нашето утре“. Заедно с това насочихте фокуса към нуждите на децата със специални образователни потребности. Как това се вписа в целите на инициативата?

Милена Драгийска: Ще ви отговоря с два примера от идеите, които подкрепихме в миналото издание. Финансирахме проекта на Националното музикалното училище „Любомир Пипков“, за да имат напълно оборудвано и работещо професионално студио за звукозапис, където учениците да могат да експериментират и творят в учебна среда. Досега е трябвало да обикалят по различни места, да плащат, да губят време. Сега тази възможност е там, в училище и ме радва мисълта колко много деца и в бъдеще ще ползват тази възможност. С друг от проектите фондация „Силата на глухите деца“ създадоха жестов речник за обучението на деца, който ще се ползва и занапред в началните училища. Така тези проекти, макар и създавайки един конкретен продукт, реално ще продължат да оказват въздействие дълго напред във времето, защото споделеното знание носи промяната. Затова беше най-естественото нещо образованието да е това, което търсим и дава устойчивост на финансираните от нас идеи.

За  нас е изключителна привилегия, че сред темите, които са значими за „Ти и Lidl нашето утре”, омбудсманът проф. Диана Ковачева припозна своя важна кауза – подкрепата на децата със специални образователни потребности. В това издание тя връчи специален грант в категорията #BeFair – на проект в подкрепа на деца със специални нужди на фондация „Св. Николай Чудотворец“ от Добрич. Те са социално предприятие, което дава работа на младежи с интелектуални затруднения и със средствата от Lidl ще създадат пространство в градска среда, в което да провеждат интерактивни обучителни сесии на открито за деца, а обучаващи ще са именно младежите от социалното предприятие. Това е една чудесна идея да бъдат овластени тези хора, да имат възможност да допринасят за своята общност и самите те да се развиват. Вярваме, че това е един от начините да заработи на практика идеята за подпомагане на хората със специални нужди и ние, като корпоративен гражданин, имаме намерението да помагаме, макар и малко по малко, всяка година това да се случва.

Шестото издание на „Ти и Lidl за нашето утре“ приключи, избрани са 36-те проекта, които ще се реализират през тази година. Какво да очакваме по инициативата?

Илияна Николова: На първо време сме с очакването избраните проекти да бъдат изпълнени по най-добрия възможен начин и във всички 21 населени места да опитаме да допринесем за това хората, към които са адресирани, да  усетят подобряване на качеството си на живот. За това спечелилите организации могат да разчитат на помощта на нашите партньори от ФРГИ, БДФ и АЕЖ, които както и досега ще са на разположение във всяка една стъпка от реализирането на проектите. Новините за всичко, което се случва по инициативата всеки ще може да проследи на платформата tilidl.bg. А през есента гражданските организации, медиите, журналистите и младежките групи са добре дошли да се  включат със своите проектни идеи в седмото издание на „Ти и Lidl за нашето утре“ в добре познатите пет категории – #BeFair, #BeActive, #BeGreen, #BeLocal и #BeVocal.

Източник: 24chasa.bg