#BeGreen – зелената възможност за по-добро утре

Какво може да свързва тези места от различни краища на България?

Оказва се, че във всяко от тях има хора с идеи как да подобрят живота на своите местни общности, като насърчават устойчиви екологични практики, рециклирането и съхраняване на биоразнообразието. Във всяко от тези места ще се реализира проект от категорията #BeGreen на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“.

Милена Драгийска – главен изпълнителен директор на Лидл България по време на церемонията за връчването на чековете на одобрените проекти в седмото издание на „Ти и Lidl за нашето утре“

За седем години от своето създаване през 2017 година досега програмата е финансирала общо 195 граждански идеи с фонд от близо 1 650 000 лева. За това време проектите от петте тематични области – #BeGreen (Опазване на околната среда); #BeLocal (Култура, изкуство и историческо наследство); #BeActive (Активен начин на живот); #BeFair (Социално равенство и приобщаване) и #BeVocal (Медийни и журналистически проекти), оказват положително въздействие върху близо три милиона души от градове и села в цяла България. Тази година се изпълняват нови 40 проекта на неправителствени организации, регионални медии и журналисти, както и на младежки групи, които бяха одобрени от жури от експерти и от служители на Lidl.

Общо десет са одобрените проекти в седмото издание на инициативата, които попадат в тематичната област #BeGreen . Всеки един от тях доказва, че грижата за възстановяването и опазването на околната среда не е просто мода, а част от грижата за по-добро бъдеще.

Кои са някои от десетте зелени идеи, които ще се осъществят тази година благодарение на „Ти и Lidl за нашето утре“?

Да отгледаш гора

В община Горна Малина си обичат гората и се грижат за нея. Проектът на Фондация „Повей“ от с. Негушево, Софийско, е за устойчив метод на залесяване. Новаторската идея е наречена „Млада гора“. Финансирането от „Ти и Lidl за нашето утре“ ще помогне да бъде подобрен микроклиматът и да бъдат възстановени ерозиралите хълмове около селата в общината. Хората зад проекта обаче ще преследват още една мисия, не по-малко важна – издигане на екологично самосъзнание на жителите на това красиво кътче в Западна България.

По-добро утре за Черно море

Лесно ли е да се насочи общественото внимание към проблемите, свързани с екологията и биоразнообразието на Черно море? От Фондация „Документалистите“ от София се заемат със създаването на документално-изследователски проект под мотото „За да не е измислица морето – документално-изследователска комуникационна кампания за опазването на Черно море“. Проектът ще покаже, че нашето море се нуждае от сериозна подкрепа и активни стъпки за опазването му.

За първи път програмата „Ти и Lidl за нашето утре“ ще финансира проект в к.к. Слънчев бряг. Той е на благотворителна фондация „Фонд Добро“, която ще създаде арт студио за екология и творчество.

„Поставяме акцент върху формирането на екологично съзнание у децата и младежите“, казват от фондацията. „Очакваме да постигнем добри резултати, като ги ангажираме с творческа работа за повторна употреба на рециклирани материали. Участниците ще създават предмети на изкуството, които отразяват екологични проблеми.“

Сходни цели си поставя и одобреният за финансиране проект на Сдружение „Шанс и подкрепа“ в Трявна. Той ще изследва използването на отпадъците като възможност за изкуство. Според авторите на проекта примерът на участниците ще помогне за промяна на поведението на хората в общността по отношение на разделното събиране на отпадъците, рециклирането и повторното използване на ресурсите.

Дарове от пчелите

Устойчивите продукти стават част от нашия ден – това ще докажат членовете на Еко клуб „Екозис“ към Английска езикова гимназия „Гео Милев“ в Русе. Техният проект Bee eco – wrap it with ecozis поставя в центъра на вниманието най-полезните насекоми за планетата – пчелите. Младите защитници на природата ще изработват восъчни кърпи, алтернатива на кухненските фолиа и полиетиленови пликове за еднократна употреба. Планират също екобазар, както и информационна кампания и събития, свързани с употребата на този и подобен тип устойчиви продукти за ежедневието.

Георги Ненов става Детектив на доброто в седмото издание на „Ти и Lidl за нашето утре“.

След първите седем – добре дошъл на Детектива на доброто

Кои са останалите финансирани проекти в #BeGreen може да видите в уебсайта на инициативата. А как през годината се изпълняват всички идеи на гражданските организации, регионални медии, журналисти и младежи, ще разказва Детектив на доброто. Той ще пътува из страната, за да се среща с хората, които работят за подобряване на живота на своите общности с помощта на „Ти и Lidl за нашето утре“. В ролята на Детектив на доброто влиза Георги Ненов, създател на подкаста „Свръхчовекът“.