“Всичко интересно се случва в София” е мнение, което все по-рядко е вярно. През последните години има истинско възраждане на местните общности, като примерите за културни мероприятия, фестивали и изложби в най-различни места в страната са многобройни. Това е ясен знак, че все повече хора осъзнават, че от тях самите зависи как да се развива мястото, в което живеят.
Възможност за финансиране на такива идеи дава най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България – „Ти и Lidl за нашето утре“. Една от петте тематични области на програмата – #BeLocal, подпомага проекти, които допринасят за опазване на българската култура, изкуство и историческо наследство и в същото време насърчава създаването на общности по интереси и мрежи на локално ниво.
Известни са седемте проекта, които бяха одобрени и ще се изпълняват в тази тематична област през 2024 година, като общо финансираните граждански идеи по програмата са 36.
За възраждането и укрепването на местните общности чрез култура и изкуство ще работят неправителствени организации и младежки групи в седем населени места – от Синеморец до София.
В с. Куртово Конаре ще се проведе мултикултурен диалог чрез изкуство
В Куртово Конаре живеят повече от 40 чужденци от десет националности. Желанието на екипа на читалище ”Любен Каравелов 1897” е да им дадат възможност да представят своята култура, традиции, кухня, музика на специално организирани събития.
Също така те ще могат да се изявяват и на ежегодната Детска лятна академия – в Седмицата на приятелството, както и на Куртово Конаре Фест, който ще има своето 16-о издание през септември 2024 г.
Изкуство “На зелено” в старозагорския парк “Бедечка”
През миналата година парк „Бедечка“ в Стара Загора става сцена на първи по рода си тематичен фестивал за изкуство, спорт и урбанизъм – „На зелено“, а през тази година Лидл България осигурява средства за надграждане на идеята на този фестивал, като целта на организаторите е неговите дейности да се превърнат в многомесечна програма с образователен и приобщаващ ефект.
Фантастична зала в читалището в кв. Сухата река в София
В голям град като София кварталите са като отделни малки градове, всеки със свои проблеми, енергия и ритъм. В кв. Сухата река например децата от местните училища и детски градини, както и възпитаниците на читалище “Васил Левски 1928” нямат сцена, на която да изявяват талантите си.
Проектът на читалището спечели одобрението на журито на “Ти и Lidl за нашето утре” и благодарение на финансирането залата в сградата ще бъде ремонтирана, оборудвана и ще се превърне във фантастично място за представления, концерти, патронни празници и тържества на местната общност.
Местната тракийска кухня влиза в световните социални мрежи
Фондация ЛокалФууд.бг си е поставила за цел да популяризира тракийската кухня сред по-младото поколение – в социалните мрежи. Планирали са да изберат традиционни тракийски ястия и да разкажат за тях в TikTok и Instagram.
Синеморски смокинови истории
Едва ли има летовник, който да не се е върнал от Синеморец с поне едно бурканче смокиново сладко. Целта на проекта на Народно читалище “Синева” е да превърне сладкия плод в местен символ.
През лятото те ще организират тематични творчески и кулинарни работилници, лятно кино, беседи и интерактивно музикално представление, за да разкажат за традициите и културното наследство в района.
В с. Крушаре баби разказват, дядовци показват български фолклор и обичаи
Запазването, почитането и развиването на фолклорните традиции е в сърцето на изграждане на местната идентичност и в сливенското село Крушаре. Това е и мисията, с която са се заели представителите на местното читалище.
Техният проект цели тайнството на фолклора да бъде обяснено и разказано на достъпен за съвременното поколение език. Нарекли са проекта “Покажи ми бабо, разкажи ми дядо” и в тези няколко думи наистина се съдържа най-голямата сила на местните общности – приемствеността.
В #BeLocal попада и един от трите финансирани младежки проекти в „Ти и Lidl за нашето утре” – на ученици от Чепеларе. Те ще се научат как да снимат филми, за да разкажат за красотата на родното си място. Озаглавили са проекта си „Обичам киното и аз участвам, за да се науча“ и очакват осемте кратки филмчета, които създадат, да достигнат до 3000 човек в Чепеларе и селата в общината.
Сумата, с която тези важни за местните общности проекти ще бъдат финансирани от Лидл България, е 73 165 лв. А общият бюджет за всички идеи, които ще се реализират в петте тематични области на „Ти и Lidl” е 365 000 лева.