Медийната грамотност е един от факторите, които определят степента на развитие на едно общество. Едва ли ще е изненада за някого факта, че нашата страна се намира на дъното на класацията за медийна грамотност в Европейския съюз според индекса на ИОО-София. България заема 35-то място от общо 41 оценени страни в Европа. Индексът измерва потенциалната уязвимост на обществата към дезинформацията и свързаните с нея негативни явления на базата на индикатори за качество на образованието, медийна свобода, доверие в хората и гражданска активност.
Защо медийната грамотност е толкова важна?
В свят, в който всеки е медия и информацията се разпространява мълниеносно, умението да се подбират източници на новини, да се анализират и да се отсява истинската от неистинската информация става критично важно.
Медийната грамотност ни помага да се осведомяваме по ефективен начин, да разбираме новинарските статии, видеа, снимки и други медийни форми, като същевременно разпознаваме евентуалните източници на пристрастност или манипулации.
Успоредно с това умение се развива и критичното мислене, благодарение на което успяваме да вземем правилните решения в даден момент и да насочим собственото си обществено развитие в една или друга посока.
Разбирането на медийната среда и умението да се комуникира в нея са важни за развитието и на социални умения. Медийната грамотност помага в разбирането на социалния контекст, в който се вписваме, и как средствата за масово осведомяване влияят върху обществените взаимоотношения.
Умението да подбираме източниците си на информация и забавление определя в немалка степен и качеството на живот, което ще имаме – дали се срещаме с положителни, съзидателни примери и се вдъхновяваме или напротив, попиват се негативни модели на поведение и се повтарят докато не се превърнат в норма.
Всички тези аспекти правят медийната грамотност важна за подобряване на качеството на живот и за успешно функциониране в съвременното общество. Ето защо темата беше включена и в най-голямата социално отговорна кампания на Лидл България “Ти и Lidl за нашето утре”, след трансформацията ѝ през 2023 г.
Медийната грамотност попада в категорията #BeVocal – една от петте тематични области, в които „Ти и Lidl за нашето утре“ финансира идеи за подобряване на живота на местните общности.
Категорията #BeVocal е насочена към медийни и журналистически проекти, които стимулират социална промяна, борят се с дезинформацията и фалшивите новини и създават съдържание по социално значими теми, които често не получават достатъчно финансиране или внимание.
“Обръщаме специално внимание върху местните медии и отделни професионалисти в сферата на журналистиката, защото усещаме вътрешната отговорност като икономически фактор да помагаме за развитие на средата, в която правим бизнес”, сподели главния изпълнителен директор на Лидл България Милена Драгийска по време на награждаването на организациите с отличените проекти.
В рамките на шестото издание на „Ти и Lidl за нашето утре“ в категория #BeVocal бяха одобрени 7 проекта, които ще бъдат финансирани с близо 36 000 лв., като се слага акцент върху проекти в регионални медии и на индивидуални журналисти.
Ето и одобрените проекти:
Големите дарители на Велинград – местни медии събират информация и разказват за жителите на Велинград, чиито дарения са допринесли за развитието на града.
Запомнете Пловдив – поредица от телевизионни предавания, в които с помощта на зрителите се събират спомени за града и за начина на живот в миналото на града под тепетата.
Новините на детски език – Новините на детски език ще реализират аудиовариант на 16 статии, които ще се излъчат по БНР и като подкаст в платформите, поддържани от радиото, както и на сайта на Вижте.бг.
“Паметта на храната” – в онлайн рубрика на пловдивското списание „Нула 32“ чрез срещи с кулинари, етнолози, историци, градски летописци и граждани, пазители на стари семейни рецепти, ще се разкрие многообразното вкусово и етническо богатство на града под тепетата.
“Гладни за игра, гладни за бъдеще” е аудио проект на журналиста Петър Георгиев, в който той ще проследи пътя на едно дете до професионалния спорт, финансовата тежест върху семейството му и ролята на качественото образование като най-добрия път за живот след футбола.
Журналистът Кристиян Юлзари получи финансиране за своя проект “Разкази отвъд етикетите”. В рамките на 12 месеца ще бъдат продуцирани и публикувани четири мултимедийни материала на социално значими теми като състоянието на психиатричната помощ в България, интеграцията на бежанците у нас, образователните медиатори и изкуството, което променя градовете ни.
Благодарение на финансирането от кампанията Надежда Цекулова, дългогодишен журналист в БНР с ресор здравеопазване и бивш член на обществения съвет към Център “Фонд за лечение на деца”,ще развие темата за образованието на специалните деца чрез интервюта с международни експерти в сферата на приобщаващото образование.